Trivselstur til Vesterålen

Nils Bøe har skrevet dette reisebrevet fra turen til Vesterålen.

Deltakerne samlet foran hotellet på Myre
Deltakerne samlet foran hotellet på Myre

Kortturen i høst gikk med buss og ferge til vakre og spennende Vesterålen. Ferden over Hamarøy ble viet fortellingen om Polarbanen som tyskerne startet bygging av under krigen. Fra Fauske og over Hamarøy var mye allerede gjort og det står mange minnesmerker her. Den skulle knytte Nordlandsbanen helt fram til Kirkenes. Bygging av infrastruktur nordpå har ikke stått i de mange regjeringers programmer etter krigen. Lunsj ble inntatt på ferga underveis til det gamle telegrafsentret Lødingen. Etter 8 timer var vi framme i landets største fiskevær, Myre.
NYKSUND

Nyksund
Nyksund

er et fraflyttet fiskevær som ligger gunstig til mot storhavet der skreien har sin eldgamle rute fra Barentshavet til Lofoten for å gyte. Senere vokste Myre og andre strategisk beliggende fiskevær, og  Nyksund ble forlatt. Etter krigen kom tyske ungdommer fra Soningstjenesten og startet gjenoppbygging. Dette var en organisasjon som hadde til formål å oppsøke tyskokkuperte land og hjelpe til i oppbygging. De fleste jobbet i helse og sosialtjenesten. Befolkningen i nordnorge tok ikke særlig godt i mot disse ungdommene så tett etter krigen. Her i Nyksund lykkes de veldig bra og satte i gang en prosess som har gjort stedet til et attraktivt «museum». Trond Ståle, sønn av pensjonistparet Nita og Thomas Mathisen, stilte som utmerket guide i Myre.

 

FESTKVELD PÅ MYRE.

Hotellet viste seg å være et «femstjernes» trivsel og matsted. Personalet skjemte oss bort med fantastisk tilberedt ishavsrøye og førsteklasses tilbehør.

Etter maten møttes vi på møterommet der vi først fikk en god og entusiastisk innføring i Myre’s historie og fiskeriene som bygget stedet. Etter blomsterkortoverrekkelse til jubilanten Gerd Kalvik, overtok orkestret vårt med underholdning og allsang.

 

Havmannen
Havmannen

HJEMREISEN.

Etter dugelig frokost sto besøk i Bø i Vesterålen for tur. Kommunen er livskraftig der den ligger med sterk natur mot Nordishavet. Nordlands skulpturen «Havmannen» og en utstilling av bilder fra alle nordland skulpturene vakte stor begeistring. Vi hadde med egne glimrende medbrakte guider, Randi og Olav, som hadde tråkket sine barnesko og ungdom i Vesterålen.  Mellom Bø og Stokmarknes valgte vi veien på vestsida av Langøya og fikk oppleve Olav’s fengslende mimring fra hans oppvekst.

D/S Lofoten var sekretærens første arbeidsplass, som telegrafist i 1953.
D/S Lofoten var sekretærens første arbeidsplass, som telegrafist i 1953.

Neste stopp var Hurtigrutemuseet i Stokmarknes. Her står gamle D/S Finnmarken og et stort museumsbygg  som viser selskapene, som  startet og drev dette kystens eventyr. Vesterålske dampskipsselskap (VDS) var pioner og startet det hele. Hadselkirkens berømte 8-kantet kirke fikk vi denne gang bare sett fra utsiden.  Deretter startet returen til Bodø via Lødingen og Hamarøy. Vitser, guiding og  og allsang forkortet turen i bussen.

 

bod-turer_vesteraalen5
Gerd takker medspillere i planleggingen og gode guider på hjemmebane.

Nb/sekretær/1.9.2016