Tur til Smøla

16.juni dro vi på tur til Smøla. Kjempebra oppmøte, 27 medlemmer.

For at det skulle være enklere å følge covid19-reglene, hadde vi leid buss for anledningen. Turen startet fra Kristiansund kl. 1000 og første ferge gikk 1030 fra Seivika. Turen gikk deretter over Tustna til neste ferge, som gikk til Edøya på Smøla. Vi kunne nyte den vakre skjærgården både på Tustna og Smøla fra bussen. Vi stoppet ved Myrmuséet på Smøla og der fortalte guiden hvordan dyrking av den kjente Smøla-gulroten og andre grønnsaker ble til i myrområdene. Imponerende pionerarbeid!  Her var det også en bra samling av redskaper og hjemmeinnredninger fra en svunnen tid. Etter å ha hørt historien og sett oss rundt i muséet, gikk turen videre til Havkroa på Veidholmen helt ytterst i havgapet. Veidholmen er full av idyll og skjærgårdsperler. På Havkroa inntok vi en bedre middag, blandaball med grønnsaker og bacon. Til dessert fikk vi servert mandelpudding og kaffe.

Gode og mette dro vi videre på den store øya ute i storhavet. Vi hadde en avtale på vakre Rosvoll prestegård. Samme guide som på Myrmuséet fortalte historien til gården. Her drakk vi kaffe med hjemmebakte lefser. Etter at vi fikk sett oss om, var det på tide å tenke på returen. Vi satte oss i bussen og kjørte tilbake til Edøya for å være med ferga. Vi kjørte igjen over Tustna og videre til ny ferge som tok oss tilbake til Kristiansund. De fleste var hjemme klokka 2130. Tusen takk for en flott tur!