Tur til Vågå PEER GYNT spelet

Peer Gynt far og sønn

Dette var en alle tiders tur og en fantastisk opplevelse.

Vi hadde bestilt turen av Nidaros Tour, og de stilte opp med en fin buss og en alle tiders buss-sjåfør, som informerte og ga tydelige beskjeder etter hvert, og som ikke var til å misforstå!

Det var 27 telepensjonister som møtte og sammen med oss var en liten gruppe fra Havnearbeidernes pensjonistforening.
Vi startet opp kl 0900 og etter en beinstrekk på Berkåk, kjørte vi til Dombås, hvor vi spiste lunsj, karbonader, wienerbrød og kaffe.

Kjøreturen til Gålå gikk fort, og vi sjekket inn på Fefor Høyfjellshotell allerede i 1430-tiden og ble det servert kaffe og deilige kaker..

Før middag ble vi invitert ned i salongen, hvor vi fikk servert coctail og underholdt av 2 ungdommer som spilte fiolin og piano – en riktig hyggelig stund.

Etter middagen, en buffe bestående av mange gode retter, var vi kommet til turens høydepunkt og hensikt – bussen sto klar til å kjøre til Gålåvatnet hvor spelet om Peer Gynt skulle fremføres. Vi hadde heldigvis nummererte plasser, for det var masse folk der, ca 2500 var kommet for å se spelet denne kvelden.

Forestillingen, som startet kl 2000, var en fantastisk opplevelse, som det ikke går an å beskrive, men som må oppleves.

Det var far og sønn Nils Ole og Jakob Oftebro som spilte Peer. Jakob den unge Peer og Nils Ole den aldrende Peer.
Ellers var det mange skuespillere og amatører som deltok, og jeg nevner Marianne Nielsen som mor Aase, Mari Strand Ferstad som Solveig, Anne Krigsvoll som Knappestøperen, Jan Sælid som dovregubben m.fl.

Dette var en moderne oppsetning av Ibsens stykke, relatert til tiden vi lever i dag. Det ble brukt elementer og effekter som hører vår tid til, f.eks drone og hurtigbåt, arabiske golfspillere, «sydenopplegg» med Happy hour» osv.!
Men vi kjente igjen innholdet og alt var med: Bukkespranget, mor Aases død, Anitras dans, Den
Grønnkledde, Dovregubben, Solveigs sang, Prestens tale osv.

Til slutt en lang monolog framført av den aldrende Peer, hvor han summerte opp sitt liv og levnet. En prestasjon i seg selv.

I pausen fikk vi servert kaffe og kringle og det gjorde godt, for selv om vi hadde veldig fint vær ble det kaldt etter hvert. Forestillingen varte til klokken 2300.

Det var en opplevelse for livet å se denne forestillingen, og det anbefales å dra til Gålå, for det arbeides allerede med oppsetningen i 2019. Men ta med masse varme klær!

Da vi kom tilbake til hotellet fikk vi varm suppe, noe som det passet godt, og etter det var det kvelden for oss alle.

Morgenen etter startet med en god frokost og vi forlot hotellet kl 1030. Vi kjørte gjennom naturskjønne omgivelser i Rondane og hadde stopp på utsiktspunktet Solbergplassen, hvor mange fikk tatt fine bilder.

Siste stopp på turen var Oppdalsporten, hvor det sto middagsbuffet og ventet på oss – en fin avslutning på turen.

Vi var tilbake i Trondheim ca kl 1645.